hand is best on the world

welcome to the hand website

نقد call of duty 6











پيش نمايش بازي  Call Of Duty :Modern Warfare 2

Infinity Ward سازنده
Activision انتشار دهنده
PC, PlayStation 3, Xbox 360 پلتفورم
19 آبان 1388 تاريخ انتشار
شوتر اول شخص (جنگي) سبک بازي
+18 سن مورد نياز
www.EhSaNgame.parsiblog.com

يک cod پر انتظار...  


سالهاي سال از اولين سري بازي Call of Duty ميگذرد ولي هيچکس آن لحظات جذاب و بياد ماندني را فراموش نکرده است ؛ پيشرفت پلکاني اين بازي در شماره هاي اول ، دوم ، چهارم محسوس بود و اينبار نيز سازنده همان شماره از بازيها يعني Infinity Ward قصد ساخت بازي بعدي سري را دارد . اين بازي Modern Warfare 2 نام دارد و دنباله اي بر بازي پر فروش Call of Duty 4 : Modern Warfare محسوب ميشود.آنچه مشخص است گروه Infinity Ward هميشه در ساخت بازيهاي اول شخص سري COD موفقتر از شرکت Treyarch سازنده شماره هاي سوم و پنجم عمل کرده است، پس انتظار تمام گيمرها از اين بازي به شدت زياد است و اطلاعاتي که تا کنون نيز از بازي منتشر شده است گوياي پيشرفتها و نوآوريهايي خاص در بازي است که در اين پيش نمايش به بخشهايي از آن مي پردازيم.


تحولي ديگر در سبک اول شخص...


Modern Warfare 2 در حقيقت قصد يک تحول اساسي در دنياي اول شخص را دارد، تحولي که پايه ريز(منظور: اکشن اول شخص جنگي) آن نيز خود Infinity Ward در اين سبک بوده است اکنون اين گروه با جسارت بيشتري براي تحولي اساسي تر در اين سبک پا به ميدان گذاشته اند. اگر شما از شماره پنجم بازي خوشتان آمده بود آن حاصل دست رنج زحمت کشان ساخت اين متد از بازي يعني Infinity Ward بود! پس شرکت Treyarch تنها کاري که کرده بود تقليد از نوع "پايه" ي شماره چهارم بازي بود! ولي شرکت Infinity Ward اينبار با نمايشي که تا کنون از خود نشان داده است به همه فهماند که اهل خيانت به گيمر نيست بلکه قصد دارد چيزي را فراهم کند که تا به حال کسي آن را نچشيده باشد! يک سرگرمي که جديد و پر از نوآوري باشد و پر شده باشد از صحنه هاي تاثيرگذار حماسي و دراماتيک که تلفيقي از خشونت ها  و از خود گذشتگيهاي جنگ را به تصوير بکشد و علاوه بر اينها اينبار اين شرکت قصد ساخت داستاني تاثير گذار تر و بزرگتر در کنار گيم پلي فراموش نشدنيش را دارد.


مبارزه بر عليه طغيان گران...



به سالها بعد از اتفاقاتي که در بازي Call of Duty 4 افتاده است پا ميگذاريم،کاپيتان MacTavish کاراکتر غير قابل بازي در شماره قبل بازگشته است تا اينبار به عنوان  کاپيتان نيروهاي ويژه هوايي در اين سري از بازيها نقش آفريني بکند.کاپيتان MacTavish به همراه عده اي از نخبگان گروهش (که يکي از آنها شما هستيد) براي مقابله با سازمان هاي طغيان گر و ضد بشري روسي آماده شده است. رهبري گروه طغيان گر روسي را هنور Vladimir Makarov بر عهده دارد ، و افرادي همچون Imran Zakhaev  و بسياري از جاه طلبان وطن پرست نيز در گروه او هستند. اکنون اين گروه روسي بسيار قدرتمند شده اند و پايگاههاي بسيار پيشرفته اي را در دل کوههاي يخ بسته و سرد روسيه افتتاح کرده است. جامعه جهاني نيز از ترس اينکه وقايع چند سال پيش (در Modern warfare 1) دوباره اتفاق نيفتند تيم ويژه شماره 141(گروهي مخلوط از CIA, Delta Force, Rangers, British SAS ) خود را براي مقابله با Makarov و يارانش به روسيه ميفرستد ولي اين تنها شروع يک داستان پيچيده است! در طول بازي و طي اتفاقات مختلفي که مي افتد شما به همراه تيم ويژه 141 به نقاط ديگري از دنيا به جز روسيه شامل افغانستان و ريودوژانيرو برزيل پا ميگذاريد.


شما در نقش Sgt. Gary در بازي نقش آفريني ميکنيد و رئيس شما (دقيقا نقشي همچون کاپيتان پرايس در شماره قبلي) يعني MacTavish هدايت گر اصلي شما در طول بازي محسوب ميشود. MacTavish هميشه با حرفهايش در مسير حرکت به شما کمک ميکند، در برخي موارد بايد جانش را نجات بدهيد و در بخشي ديگر او جان خود را براي نجات شما به خطر مي اندازد.


نگاه متفاوت سازندگان به دنياي اول شخص...



با نگاهي گذرا و سريع به بازي MW2 به صورت واضح متوجه خواهيد شد، مهمترين ويژگي جديد بازي برف و يخ است. با اينکه همانطور که گفته شد همه قسمتهاي بازي در روسيه نيست ولي ميتوان اصلي ترين نکته جديد بازي را اين موضوع دانست. همين موضوع نيز تاثيرات جديد زيادي را روي بازي گذاشته است که از آن جمله ميتوان به نگاه متفاوت سازندگان بازي به برف و يخ در اين بازي اشاره کرد. در حالي که در بازيهاي قبلي اول شخص برف و يخ تنها يک نماد نمايشي بودند اين بار برف و يخ جزئي از گيم پلي بازي MW2 محسوب ميشوند. وقتي اولين نمايش گيم پلي در E3 2009 نشان داده شد،چيزي که مشخص شد اين بود که هيچ کس دوست نداشت آن صحنه هاي عالي و تاثير گذار به آن زودي تمام شود و دو نماد مهم که بعد از نمايش مشخص شده اينها بود که "اتفاقات هميشه از قبل تعيين شده نيستند." ، "اتفاقات در بهترين زمان بوقوع ميپيوندد."


با دانستن فقط اين دو نماد جديد بازي ، متوجه ميشويم که چرا MW2 از همين الان بزرگتر از شماره قبلي يعني world at war است! به طور واضح مشخص ميشود که سازندگان قصد ندارند به طور کامل همان روش گذشته ي سينمايي خود را در بازي پياده بکنند بلکه آنها قصد دارند ستونهاي سبک اول شخص را محکمتر از قبل بکنند، شايد همان روش قبل نيز بتواند چيزي مثل world at war ها بسازد! ولي تاثير بسزايي روي صنعت  گيم نخواهد گذاشت ولي انگار Infinity Ward نميخواهد فقط يک سراب باشد، که تنها کارش شبيه سازي و تکرار است. اکنون با اين جمله که " اتفاقات هميشه از قبل تعيين شده نيستند." مشخص ميشود که يک جهش بسيار بلند در حال وقوع در صنعت گيم است؛ نام اين اتفاق مهم Modern Warfare 2 است!



شايد شما با خود بگوييد اين که فقط يک جمله زيبا و دهن پر کن است چطور يک بازي اول شخص ميتواند اتفاقاتش از قبل تعيين شده نباشد! مسئله اصلي همين جاست وقتي شما هميشه عادت کرديد اتفاقات از قبل تعيين شده را تجربه بکنيد ديگر براي شما باور پذير هم حتي نيست؛ و با خود ميگوييد چطور همچين چيزي ممکن است؟ اينبار نوع حرکت و رفتار شما بر روي اتفاقاتي که در بازي به وقوع ميپيوندد تاثير به سزايي دارند؛ مثلا اگر شما به موقع به خطوط دشمن بزنيد و به سرعت ضد هواييشان را از کار بيندازيد هواپيماي شما سالم ميماند و قسمتي از پايگاه دشمن را بمباران ميکند ولي برعکس اگر کمي کند باشيد اتفاقي ديگر ميفتد و هواپيماي شما است که منفجر ميشود. اين تنها يک مثال از ده ها اتفاقي است که به نوع حرکت شما بستگي دارد. اما اين حرف بدين معني نيست که اين بازي هيچ چيز از قبل تعيين شده اي ندارد، بلکه بخشي از قبل تعيين شده و بخشي ديگر مانند مثال بالا به نوع فکر و حرکت شما بستگي دارد.


اتفاقات از قبل تعيين شده بازي اين بار متفاوتر از قبل در بازي جايگزاري شده اند و در جايي که حتي اصلا فکرش را هم نميکنيد به سراغتان مي آيند و شما را در برخي موارد شکه و يا شگفت زده ميکنند. با رئيس خود درون برف ها در حال حرکت هستيد که قسمتي از برف فرو ميريزد و شما در حال سقوط به دره هستيد که Tavish ميرسد و شما را نجات ميدهد. اين صانحه در موقعي اتفاق مي افتد که هيچ آمادگي براي مقابله با آن نداشته باشيد و همه چيز به نظر خوب و آرام به نظر برسد ولي در يک لحظه همه چيز براي شما متفاوت و به يکباره آدرنالين خون فوران ميکند و هيجاني مخلوط شده با احساسات به شما دست ميدهد و اينها " کيلد" هاي اصلي يک بازي بزرگ است.


جنگي در برف و يخ...



بازي را از جايي پيگيري ميکنيم که کاراکتر شما به صورت اول شخص و با دو عدد يخ شکن در دستانش قصد بالا رفتن از يک کوه يخي بزرگ را دارد، بالا رفتن از کوه بلند يخي آن هم به صورت اول شخص بسيار هيجان انگيز به نظر ميرسد ضمن اينکه انيميشنهاي فوق العاده واقعي در زمان برخورد تبر يا يخ شکن شما با سطح يخ بسيار طبيعي و عالي درست شده است و اين برخورد ها باعث بريدگي و ترک خوردگي روي سطح يخ ميشود، در همين حين چند دشمن روسي از راه ميرسند که بايد بوسيله يک يخ شکن وزن خود را روي برف قرار دهيد و در همان حين با تفنگ بدون صدا (silence) دشمنان را بکشيد. نوع خونريزي و پخش شدن خون روي برف اميدوار کننده تر از قبل به نظر ميرسد؛ قطرات ريز برف که انگار هر کدام داراي فيزيک خود هستند برروي تن و بدن شما و يارانتان مينشينند و تفنگ ها و لباسها از شدت سرما يخ بسته اند. شما بايد با حفظ تعادل بين دو يخ شکن(تبر) خود با به بالاي کوه يخي برسانيد اگر کمي بيش از حد روي يکي از دستها مکس بکنيد ديري نميپايد که با شکستن واقعي يخ به پايين دره پرت شويد و باز صحنه هاي پر جزئياتي را پديد مي آوريد، پس اگر ميخواهيد زنده بمانيد بهتر است تعادل وزني را بين دو دست حفظ کنيد و عاقلانه رفتار کنيد.



در طول مسير شما از طريق ماهواره مسير حرکتي بازي را پيدا ميکنيد و  بايد براي رسيدن به پايگاه نظامي دشمن در دل کوههاي روسيه از محلهاي خطرناکي عبور کنيد. از صخره هاي غير قابل عبور بالا رفتن، از پرتگاههاي باريک عبور کردن، از کوه برفي بالا رفتن و يا پايين آمدن همه و همه بخشي از کارهايي است که ميتوانيد در طول مسير براي رسيدن به پايگاه انجام دهيد همچنين در طول مسير نيز دشمنان گاه و بيگاه براي مقابله با شما ظاهر ميشوند که بايد بدون کمترين سر و صدايي با تفنگهاي بدون صدا کار آنها را تمام بکنيد. وقتي نزديک پايگاه ميشويد بايد حواستان باشد تند، سريع، جسور و در برخي موارد ساکت باشيد. هميشه همه ماموريتها مثل هم نيست و براي ورود به برخي از پايگاهها بايد سکوت و سرعت را با هم ادغام بکنيد و در عوض براي برخي ديگر بايد جسارت و سرعت را کنار هم بگذايد تا به نتيجه دلخواه برسيد. برخي از ماموريتها فقط براي شناسايي و جمع آوري اطلاعات است و بايد از درگيريهاي زياد پرهيز کنيد و باز در مقابل برخي ديگر براي تسخير پايگاه و نابودي نيروها و منابع دشمن طراحي شده اند.



روي برخي از تفنگها سنسورهاي رديابي ضربان قلب وجود دارد پس اگر ديديد جلوي شما هيچ دشمني نيست، دليل بر نبودن قطعي آنها نيست! چون دشمنان روسي با لباسهاي سفيد رنگ در برفها خود را مخفي و استتار کردند و در دل آن کوهها ماهوارهها کارايي براي شناسايي دشمنان ندارند و در دل اين بي گرمايي سنسورهاي گرمايي نيز تاثيري ندارند پس اين تفنگهاي حساس به ضربان قلب محل دقيق دشمنان را به نمايش ميگذارند. همانطور که ميدانيد اين يک نبرد در آينده است پس امکانات شما بسيار بالا است و شما در برخي موارد از اين همه امکاناتي که در طول مراحل بازي براي شما گذاشته شده است شگفت زده ميشويد.



در دل آن برف،آسمان سفيد و ابرهاي سفيد کوچکي نيز در درون آن ديده ميشود، محيط بازي حالت مه گرفتگي بسيار کمي نيز در خود دارد و همچنين وزش باد ملايم  برف و در برخي موارد اشياء ريز روي زمين را نيز به حرکت در آورده است. اين اثرات چند لايه با عينک شما (عينکي که روي صورت کاراکتر است که برف به چشمش آسيب نرساند) ترکيب ميشود و محيط بازي تقريبا با اين اثرات به نمايش گذاشته ميشود و اين نوع نمايش بازي را کمي تند تر و خشن تر از قبل نشان ميدهد.



در قسمتهاي مختلف طبق نوع رفتارتان ، شما ميتوانيد اتفاقات مختلفي را شاهد باشيد شما امکانات و اسلحه هاي مختلفي داريد که برخي داراي سر و صداي بلند و برخي بدون سر و صدا است مثلا وجود مشت و چاقو به شما اين امکان را ميدهد که بدون کوچکترين سر و صدايي و حرفه اي تر به دل دشمنان نفوذ کنيد هر چند بايد اين را بدانيد هميشه سر و صدا نکردن شما باعث پيروزي شما نميشود وقتي با يک پايگاه تا خرخره مسلح رو به رو باشيد ديگر فکر کردن به استفاده از چاقو يا مشت کمي احمقانه به نظر ميرسد! پس طبق محيط، امکانات دشمن و نوع ديد شما نسبت به قسمتهاي مختلف ميتوانيد صحنه ها و درگيريهاي متفاوتي را بوجود بياوريد. استفاده از سنسورهاي ردياب ضربان قلب حتي براي قسمتهاي مخفي کاري بازي نيز تاثير دارد شما ميتوانيد با شناسايي محل دقيق دشمن از رفتن به آن قسمت خودداري کرده و با رساندن خود به محل دقيق ماموريت که بيشتر براي قسمتهاي مخفي کاري جمع آوري اطلاعات است بازي را پيش ببريد.



مراحل بازي اينبار بزرگتر، بازتر و آزادانه تر از شماره قبل (Modern warfare 1) هستند ، مثلا مرحله اي در اين بازي وجود دارد که بايد در فرودگاه نظامي دشمن نفوذ کنيد که اين قسمت بسيار بزرگتر از مرحله فرودگاه شماره قبل درست شده است. اين خود ميتواند چند معني براي گيمرها داشته باشد: يکي اينکه در حالي که جزئيات تکسچري و گرافيکي بالا رفته است محيط نيز بسيار وسيعتر و آزادانه تر شده است و دوم اينکه موتور گرافيکي بازي به شدت قدرتمند تر از شماره قبليش شده است.


يکي از مراحل برفي...





در يکي از قسمتهاي بازي شما بعد از نفوذ به پايگاه نظامي دشمن بايد چند بمب C4 را در محلهاي مشخص شده بکاريد و بعد از کاشتن بمبها خود را زنده به محل قرار با MacTavish برسانيد. حالا بايد راه خود را براي فرار مخفيانه از پايگاه باز بکنيد، تفنگ نشانه دار و در زمان مناسب شليک کردن، و خون از سر دشمنان بيرون ريختن! با چاقو دشمنان را کشتن و بسياري از کارهاي مخفيانه اي که اين قسمت را به اوج هيجان ممکنه ميرساند. قبل از فرار کامل بايد يک سري اطلاعات از کامپيوتر دشمن بدزديد پس بايد راه خود را به آن سمت بکشانيد ، ولي در بين راه دشمنان زيادي جلوي راه آنها را سد ميکنند و MacTavish به دست دشمنان گير ميفتد و اينجاست که بايد راه دوم را انتخاب کرد! اينبار ديگر مخفيکاري جواب گوي کار نيست پس نقشه دوم بايد انجام شود، نقشه دوم واضح است...





بووووووووووووم...C4 ها زودتر از موعد مقرر منفجر ميشوند تا دشمنان به سمت آن محل بروند (دشمن کمتر بهتر از تمام دشمنان!) با انفجاراتي که در پايگاه رخ ميدهد. نگهبانان دشمن گيج و حراسان ميشوند پس اين موقعيت خوبي است تا شما به همراه MacTavish آنها را گلوله باران بکنيد! به يکباره بازيي که داشت با لذت مخفيکاريش غرقتان ميکرد، شما را به دل يک نبرد سخت و پر از تير اندازي ميکشاند. آنها با کشتن دشمنان راه خود را به سمت جاده ادامه ميدهند اما دشمنان به سختي به دنبال آنها هستند. براي مقابله با دشمنان در حال تعقيب چند نفري که جلوتر هستند را ميکشيد ولي اين راه کاملا مناسب و منطقي براي فرار از دست دشمن نيست.




ناگهان دشمناني با  موتور برفنورد وارد ميشوند يکي از موتور برفنورد را قرض ميگيريد و از دست دشمنان فرار ميکنيد.شما بوسيله يک موتور در حال فرار از دست دشمنان روسي هستيد، در اين قسمتها وقتي که روي يخ و برف حرکت ميکنيد انيميشنهاي فراموش نشدني به وجود مي آيد که واقعا لذت بخش است. مانند يک مسابقه بر روي برف سريع، هيجان انگيز و تا حدودي استرس زا و حالا حس کنيد مخلوطي از اين احساسات در اين صحنه چه لذتي را در اين سرگرمي بوجود مي آورد. در طول مسير درخت هاي يخ زده و محل هاي پرش نيز در اين قسمت وجود دارند که هم زيبا و لذت بخش هستند و هم بايد مواظب باشيد که اشتباهي نکنيد تا به آنها برخورد نکنيد و يا به موقع و درست از رويشان بپريد. دشمنان زيادي در اين قسمت در پشت و جلوي شما مي آيند و بايد علاوه بر اينکه کنترل کامل دستگاه را در دست بگيريد با تفنگ نيز دشمنان را از پيش رو برداريد و ضمن اينکه در اين قسمت فقط بايد با کلت به سمت دشمنان شليک کنيد چون بايد با يک دست کنترل موتور را داشته باشيد. سرعت و هيجان اين قسمت بسيار بالاست ولي اين برف نوردي و تعقيب و گريز مدت زمان زيادي طول نميکشد ولي با اين وجود عبور از درياچه يخ زده و يک سري از مسائل جذابتر که بايد خود در بازي ببينيد اين قسمت را بسيار درخشان و عالي کرده است.


Infinity Ward شرکتي سخت گير...



هنوز بخشهاي مهمي از بازي توسط سازندگان درست نشده است و هنوز زمان و تعداد مراحل بازي نيز کاملا مشخص نيست ضمن اينکه Infinity Ward عادت دارد هميشه بعد از پايان کارش تعدادي از مراحل بازي را که در حد استانداردهايش نيست را از بازي حذف کند پس به طور يقين شايد بخشي از صحبتهاي اين پيش نمايش را در بازي نبينيد! چون اين فقط گذارشي از پيشرفتهاي حال حاضر بازي است نه پيشرفتهاي نهايي بازي، پس نمي توان روي همه قسمتهاي اين پيش نمايش تاکيد قطعي کرد چون آنها هر چيز بي کيفيتي را در بازي خود قرار نخواهند داد پس براي نظر نهايي بايد چشم به آينده دوخت.


کلام آخر...


ما اطلاعاتي را که فقط از قسمت برفي  E3 2009 بدست آورديم در اين پيش نمايش گذاشتيم ولي قسمتهاي برزيل و افغانستان به صورت قطعي و کامل نمايشي از آنها انجام نشده است! ضمن اينکه بهتر است آنها دست نخورده و تازه برايمان بمانند تا با بازي کردن آن مراحل از آنها بيشتر لذت ببريم. آنچه مشخص است با يکي از بهترين بازيهاي اول شخص در سال 2009 رو به رو هستيم، منتظر جنگي سخت و هيجان انگيز باشيد!






گزارش تخلف
بعدی